Cormyr

Største byer: Suzail, Marsember og Anabor
Befolkning: 1.360.000 (mennesker 85%, halvelver 10%, elver 4%)
Vigtigste byer: Suzail (45.009), Marsember (36.007), Arabel (30.606)
Styreform: Monarki regeret af Kong Azoun Obarskyr IV
Sprog: Chondatan og Astron tales af næsten alle. Dernæst taler enkelte Damaransk. Elvermål (Sindarin) og Oeridisk.
Hovedguder: Beory (Chauntea), Trithereon (Helm), Heironeous, Rao, Elûne, Silvanus, Ehlonna, Stormbringer, Tymora og Gilean
Handelsvarer: Klæde, Kobber, korn, kul, rustninger, tømmer, våben
Sprog: Astron, Chondathansk

Cormyr er et gammelt og tætbefolket kongerige, som ligger ved Dragehavets nordøstlige bredder. Det er et af de stærkeste kongeriger i Faerûn og har lært at overleve i en kaotisk del af Faerûn. Det regeres af Kong Azoun IV.

Cormyr er berømt for sin stærke kongelige hær, Purpurdragerne, og for de kongelige troldmænd, som ledes af den navnkundige Vangerdahest.

Kongeriget Cormyr

Vigtigste byer

Arabel (Anabor, 30.606 indbyggere). Cormyrs tredjestørste by ligger i den nordlige del af riget, fjernt fra hovedstaden. Den har ofte været angrebet, og den har også været base for oprør mod Huset Obarskyr. Byen er hjemsted for lejesoldater, eventyrere og jægere. Byens største tempel er viet til Tymora.

Dhedluk (Lille by 936 indbyggere). Dette samfund i Kongeskoven er hjem for bønder og træskærere; at skære levende træ har været forbudt i århundreder. Omgivet af en palisade er byen truet af orker, der er drevet ud af Anabor. Byens herre Thiombar er god til at aflæse folk og ry for at kende alle i Cormyr. I udkanten af byen ligger en tovejs-portal, der fører til et sted nær indgangen til det kongelige hof i Suzail.

Immsersea (Lille by, 1.170 indbyggere). Hjemsted for adelsfamilierne Wyvernspur og Thundersword, som bebor flere af byens palæer i den sydøstlige ende af byen. Besøgende advares om at respektere enhver, der er fornemt klædt eller udviser arrogance, da de to familier er magtfulde og ikke er bange for at vise det. Immersea er et stop på handelsvejen. Kroen Fem Fine Fisk laver en øl, der er berømt i hele Cormyr. Her er ingen templer, men et stort udendørs kapel til Elûne, der varetages af en præst. Byen regeres af Lord Cuspiir, tidligere herold for byens forrige herre.

Marsember (36.007). Cormyrs næststørste by og en vigtig havneby, som er bygget på en række øer forbundet af broer og gennemskåret af kanaler. Opstod som et tilflugtssted i en sump, og undertiden lugter her stadig forfærdeligt. Også kendt som “Krydderibyen”, for Marsembers købmænd henter krydderier i fjerne lande og sælger dem videre til Cormyr og nabolandene. Byens eneste store tempel er viet til Lathander, men der er også mindre templer til Tymora og Umberlee. Byens herre er Bledryn Scoril, og 12 skibe fra den kongelige flåde er udstationeret her.

Sethel (Eveningstar, lille by 954 indbyggere). Et sted, hvor veje mødes. Den er markedsby for de lokale bønder, håndværkere og eventyrere. Lord Tessaril Winter er en kvik og effektiv hersker. Byen har et tempel til Lathander, men er mest kendt for de mange ruiner i nærheden, især Haunted Halls of Eveningstar. De bevingede katte kendt som tressym er almindelige i området, hvilket gør Sethel populær for alle, der vil have sådan en som familiar (ligesom Tessaril har det). En portal skabt af Ehlonnas præster forbinder blåløvstræet her med et andet i de kongelige haver i Suzail.

Suzail (45.009). Kongebyen og den rigeste by i Cormyr. Den er omkranset af 24 meter høje mure. Hjem for mange vigtige ridderslægter og købmandshuse. Byens centrum udgøres af det kongelige palads, som er omgivet af haver og bygninger til hoffet. Her er også store barakker til Purpurdragerne, samt pakhuse, skibsværfter og dusinvis af kroer, ølhaller og vinstuer. Dertil kommer en række helligdomme, hvoraf templerne til Rao og Tymora er de mest prominente. Elfenbensskærerne fra Suzail er berømte. Byens herre er Sthavar, som er en selvsikker og loyal mand, der også kommanderer Purpurdragerne.

Tordensten (Lille by, 1800 indbyggere). Opkaldt efter de nærliggende Tordentinder, og denne tømmer- og fiskerby er blevet hjemsted for eventyrere, der udforsker Hullack Skoven. En gruppe gnomalkymister har oprettet en forretning her, og sælger alkymistiske ingredienser til eventyrere. De sælger blandt andet syre, tangleroot bags og tordensten. En garnison på hundrede Purpurdrager vogter vejen til Sembia og må undertiden redde eventyrere i skoven. Byen har ingen herre, men loven håndhæves af garnisonens kommandant Faril Laheralson.

Tilverton (tidligere lille by, 9002 indbyggere). Denne by var besat af Cormyr i mange år og blev i 1371 DR indlemmet i riget. Den er også strategisk vigtig, da den overvejer tre pas i Tordentinderne. I år er den imidlertid blevet udsat for en række ukendte angreb, og er i dag en forladt ruinby. En gruppe troldmænd fra Waterdeep undersøger området, men har indtil videre kun rapporteret, at her har været anvendt voldsom magi.

Waymoot (Vejenbrød, lille by, 1980 indbyggere). Bygget i en fem-mil bred lysning i Kongeskoven. Her er en stor fæstning, men byens selv er ikke beskyttet af mure. Her opdrættes heste og her fremstilles og repareres vogne. Byens herre er Filfar “Troldetamper” Woodband, er meget stærk mand, der ikke er helt komfortabel med sin rolle som leder. Her er små templer til Tymora og Llira.

Wheelon (Wylun eller Vølund, lille by, 6.681 indbyggere). Kendt for sine grønne skifertage, der stammer fra en monsterhule lige nord for byen. Den er vokset op omkring færgetrafikken på Lindormesøen. De fleste lokale er håndværkere, som laver både, kurve, segl og keramik. Byens herre er Sarp Rødskæg, en stædig mand, som ofte er uenig med hoffet og er vellidt af de lokale. Byen har et templer til Beory og Silvanus.

Historie

Det blev grundlagt i DR26, da en menneskestamme (Chondathan) under Huset Obarskyr indgik en alliance med de overlevende elverfolk fra Cormanthor og fik tilladelse til at bebo et grænseområde i det tidligere elverrige. Huset Obarskyr har siden regeret landet, hvis historie har været præget af krig og ufred.