Blindet (blindet)
- Du kan ikke se og fejer automatisk alle færdighedsslag, der kræver syn.
- Du har disadvantage på dine angreb, og modstandere har advantage mod dig.
Charmet (charmeret)
- Et charmeret væsen kan ikke angribe charmeren, heller ikke med formularer og effekter.
Exhausted (udmattet)
Nogle evner og forhold (såsom sult og kulde) kan lede til en tilstand kaldet udmattelse. Den har seks niveauer og kan øges eller sænkes alt efter omstændighederne. Effekterne er kumulative.
Niveau | Effekt |
1 | Disadvantage på færdighedsslag |
2 | Halv Fart |
3 | Disadvantage på angreb og saves |
4 | HP halveret |
5 | Farten er 0 |
6 | Død |
Et langt hvil sænker figurens Udmattelse med 1 niveau, hvis figuren også får mad og drikke,
Incapacitated (ukampdygtig)
- En ukampdygtig figur kan ikke foretage handlinger ikke reaktioner.
Invisible (usynlig)
- En usynlig figur kan ikke ses uden brug af magi eller særlige sanser. Figuren tæller som “heavily obscured” og dets placering kan kun afsløres, hvis han larme eller efterlader spor.
- Angreb mod figuren har disadvantage, og har figurens angreb har advantage.
Paralyzed (lammet)
- En lammet figur er ukampdygtigt (se ovenfor) og kan ikke bevæge sig eller tale.
- Han fejler automatisk STR og DEX saves
- Angreb mod figuren har advantage
- Alle angreb der rammer figuren er kritiske, hvis angriberen er indenfor 5 fod af figuren
Petrified (forstenet)
- En forstenet figur, og alle ikke-magiske ting det bærer, til sten eller lignende. Han vejer 10 gange så meget og ældes ikke.
- Figuren er Ukampdygtig (se ovenfor), kan ikke bevæge sig eller tale og er ikke bevidst om, hvad der foregår omkring ham.
- Angreb mod figuren har advantage.
- Figuren fejler automatisk STR og DEX saves.
- Figuren har reistance over al skade.
- Figuren er immun over for gift og sygdom, alt en gift eller sygdom, han allerede har i kroppen er suspenderet, ikke neutraliseret.
Poisoned (forgiftet)
- En forgiftet figur har disadvantage på angreb og færdighedsslag.
Prone (liggende)
- En liggende figur kan kun kravle, medmindre han rejser sig
- Figuren har disadvantage på angreb
- Angreb mod figuren har advantage. hvis angriberen er indenfor 5 fod af figuren. Ellers har angriberen disadvantage
Restrained (tilbageholdt)
- En tilbageholdt figur har Fart 0 og får ikke glæde af bonus til sin Fart
- Angreb mod figuren har advantage
- Figurens angreb har disadvantage
- Figuren har disadvantage på DEX saves
Stunned (omtåget)
- En omtåget figur er incapacitated (se ovenfor)
- Han kan ikke bevæge sig og kan kun tale stammende
- Fejler automatisk STR og DEX saves
- Angreb mod figuren har advantage
Unconscious (bevidstløs)
- En bevidstløs figur er incapacitated (se ovenfor)
- Figuren kan ikke bevæge sig eller tale og er ikke bevidst om sine omgivelser
- Figuren smider alt hvad den holder og falder til jorden (prone)
- Figuren fejler automatisk STR og DEX saves
- Angreb mod figuren har advantage
- Alle angreb, der rammer figuren er kritiske, hvis angriberen er indenfor 5 fod