Verden består af en række forskellige riger eller verdener, som man kan rejse mellem, hvis man har de fornødne magiske evner og viden. Multiverset er inddelt som følger:
- Midggård, samt dets to parallelverdener Alfelandet (Arvandor) og Skyggeriget. Disse verdener falder sammen, således at samme bjerge eller samme skove kan ses i dem alle. Det er også herfra, at visse formularer såsom conjure woodland beings henter deres væsener.
- Vejene er Astralhavet og Æterhavet, som ligger udenom, og bruges som transport til de ydre verdener.
- De ydre verdener er en lang række verdener med forskellige indbyggere, såsom Helvede og Abyssen, Niramar og Valhalla. Disse verdener befolkes af guder, djævle og dæmoner, samt deres skabninger.
Guder, djævle og dæmoner
Hinsides Astralhavet og Æterhavet ligger de ydre verdener, hvor forskellige overnaturlige væsener dvæler. Disse verdener er næmere beskrevet nedenfor. Guder og djævle har samme ophav; djævlene som bor i De Ni Helveder, var blot de guder, der valgte at følge Mahdûn. Dæmonerne i Abyssen har et andet ophav, men adskillige højere magter, såsom Volmar og Yesra, har dæmoniske træk. De kaldes undertiden dæmonguder.
Fælles for alle guder (herunder ærkedjævle og dæmonguder) er, at de som udgangspunkt er udødelige. De kan besejres, og hvis de er udenfor deres eget plan, kan de fordrives til det, men som udgangspunkt ældes og dør de ikke i tidens fylde. Enkelte guder er i tidens løb dog blevet tilintetgjort, eksempelvis uskyldens gudinde Nessa, som blev voldtaget af Mahdûn og døde i hans kolde flammer. Men hun fødte tvillingerne Paladin og Imlaris, og måske er hun blot et aspekt af Elûne.
Guder får nemlig ikke børn på samme måde som dødelige. Man kan godt kaldes Nessa, Saerone og Falsax for Elûne børn, men formentlig er de blot aspekter af hende og hendes mage Erebius. Det er noget vi dødelige ikke rigtig forstår.
Den Gamle Pagt
Engang i urtiden blev der indgået en pagt mellem guder og djævle (men ikke dæmoner), som sætter rammerne for guders og djævles virke (for nemheds skyld kaldes begge her guddomme):
En guddom eller djævel kan ikke:
1. Trænge ind i en anden verden, med mindre de inviteres.
2. Direkte hjælpe eller bistå en dødelig med en opgave.
3. Direkte redde en dødeligs liv.
4. Fysisk skade en dødelig eller direkte bruge deres magi til at lade en dødelig komme til skade, medmindre:
a. Den dødelige tilbeder den givne guddom.
b. Den dødelige har forulempet den givne guddom.
c. Den dødelige har begået overgreb mod den givne guddom.
d. Den dødelige har angrebet den givne guddom.
En guddom må:
1. Afsløre sin eksistens til en dødelig.
2. Tilbyde råd eller oplysning til dødelige, enten direkte eller indirekte
3. Sende dødelige på opgaver, som en guddom ikke har lov til
4. Skabe et barn hvert 1000 år gennem en avatar:
a. Den guddommeliges barn får kun 1% af guddommens kraft
b. Den guddommelige blodlinje vil altid manifestere sig selv fysisk
c. Barnet må ikke leve naturligt længere end den levetid, der er normal for dets folk
5. Give dødelige fortryllede genstande:
a. Disse genstande kan ikke overskride niveau 7, som opregnet i Virsis Battalion Compenium
b. Disse genstande kan ikke have egenskaber, der overgår niveau 5, som opregnet i Boccob’s Matrix of Magic.
6. Give døde magt;
a. Via magi
b. Midlertidige guddommelige kræfter for at hindre dæmonhorden i at oversvømme Toril.
Hvis en guddom bryder Den Gamle Pagt, regnes han som værende udenfor pagten:
a. Han får ikke beskyttelse fra nogen guddom eller lov, og er hjemfalden til straf. Dommen er altid glemsel.
b. Hvis en anden blander sig i straffen, er vedkommende også hjemfalden til glemsel.
De ydre verdener
Midgård
Den verden dødelige lever i, skabt ved verdens begyndelse. Det er er her de forskellige eksistensplaner løber sammen.
Abyssen
Verden opstod som en kamp mellem det guddommelige og det kaotiske i verdensaltet. En række guddommelige kræfter slap, men også dæmoniske kræfter slap ind. De bosatte sig i Abyssen med dens angivelige 666 verdener. Det betyder, at der udenfor verdensaltet er ældre og mægtigere dæmoner, end dem der befolker Abysssen.
Arvandor
En parallelverden også kaldet Druath Glenan eller Alfelandet og er hjemsted for Jolande og Habakuk. Det ligger op ad Midgård og Skyggeverdenen. For druider og elverfolk er det et sagnomspundet rige. Det er et grønt og frugtbart rige, hjemsted for de første af alle planter og fabeldyr. Her er sol og regn, kystalklare åer, gyldne morgener og magiske nætter, sang, dans og strengeleg. Jolande dvæler her på De Blomstrende Enge, Habakuk i Oldskoven. Ensilia jager i Alfemarsken, og også Snofru dvæler her ofte. Det er ikke en ufarlig verden, for her er også uhyrer.
Astralhavet
Tiden er alt i Astralhavet, eller rettere manglen på tid. Det er som et stort sølvfarvet hav, med hvirvler af lys og skygge. Tusind år i Astralhavet, føles kun som én dag for en rejsende. Det kan nås fra alle steder i Midgård og fra det øverste plan af de ydre riger med magi, psykiske kræfter eller en genstand. Det er en verden af tanker og drømme, der kan føre rejsende til det dæmoniske eller guddommelige.
Gehenna
En uhyggelig verden fyldt med alskens farer. Ligesom Tarterus er det kampplads mellem djævle og dæmoner.
Helvede
Helvede er hjemsted for de faldne guder, ledet af Mahdûn. Det består af ni verdener regeret af Asmodeus, som måske er den mægtigste af de faldne guder næst efter Mahdûn. Består af Avernus, Dis, Minauros, Phlegethos, Stygia, Malborge, Maladoni, Caina og Nessus. Helvede er et grumt sted, men ikke uden en vis storhed, da det er skabt af guder – faldne og perverterede guder, men ikke desto mindre med den guddommelige gnist.
Limbo
En verden præget af ubeskriveligt kaos, alt er i konstant forandring. Mystiske væsener som slaad og githzerai siges at dvæle her.
Niramar
Kaldes også Arcadia. Det hellige land, lysets rige, som er hjemsted for Erebius og Elûne og deres slægt, der regerer fra Celestiabjerget. Oeriderne mener, deres folk kom fra Ilmarin, og det siges at ligge langt mod øst hinsides Solonor Havet.
Skyggeriget
En parallelverden, der ligger op ad Arvandor og Midgård. Det er et dystert og tavst rige, hvor alt er forskellige toner af grå. Det er et rige uden håb eller egentlig forandring og siges at være hjemsted for dødeguden Nemos, skæbgudinden Sieme og tidens gud Kronon.
Tarterus
En slagmark, der ligger mellem Abyssen og Helvede, og her udspiller sig mange kampe mellem dæmoner og djævle.
Udgård
Kæmpernes og de store uhyrers rige. Det er et land med vældige naturkræfter med vulkaner og andet og præget af endeløs kamp.
Valhalla
De stolte krigers rige, ledet af Stormbringer.
Æterhavet
En tåget verden, hvis grænser overlapper Midgård. Visse verdener kan se ind i denne verden, og formularer som see invisibility og true seeing giver dig samme evne.