Rel Astra

Rel Astra er den største og rigeste by i hele det sydøstlige Faerûn. Kun i Santander og Amn i syd og i Højrigets store byer i nord (Elturel, Asperdi og Tamon) finder man en tilsvarende koncentration af rigdom, magt, styrke og lærdom. Det er også det eneste sted af betydning i det hedengangne Shanara, som i dag fremstår mere funklende end da kongeriget smuldrede for 700 hundrede år siden.

Hvem skulle have troet, at der af de sumpede øer i Sheldomar skulle vokse en by frem, hvis flåder sejler overalt i Østen, og hvis styrke er det eneste faste holdepunkt i det virvar, Calantara i vor tid udgør? Her finder den eventyrlystne alt, hvad hjertet begærer – eventyr, rigdom, skønhed og fare. I Rel Astra kan lykkeriddere blive konger – eller navnløse lig på bunden af en kanal.

Der er tre ting enhver besøgende i Rel Astra må se – auktionshuset, væddeløbsbanen og spillehallerne. Deres lige finder man intet andet sted, men husk at tage penge med – og snør pungen forsvarligt – her er pokkers mange tyve! Aldrian den Vise af Verbubonc, DR1357

Indbyggere: 32.000 fastboende, men op til dobbelt så mange med tilrejsende. Her er mange menneskeslægter (oeridere, flan, traldarer, suloise, sønderlændinge) og også en del dværge og gnomer.
Styreform: Fri by direkte under Højkongen, regeres af et råd ledet af rådsherre, som i mange år har været Dostir Maldring.
Handelsvarer: Byens eksporter vin fra Sheldomar-dalen, glas, salt, sølv, skibe, lejesoldater og meget andet.

Rel Astra er bygget på godt en snes naturlige og kunstige øer i Sheldomar-floden, dér hvor den endnu er så bred og dyb, at store sejlskibe kan nå derind. Beliggenheden gør den til porten mellem Ahlissa og Calantara, giver den kontrol over indsejlingen til Sheldomar, adgang til både floden og havet, og beskytter den mod fjender.


Samtidig giver det også byen en helt særlig karakter. Hvor andre byer knyttes sammen af gader og veje, er det i høj grad broer, kanaler og færger, der forbinder Rel Astras forskellige dele. Det bevirker, at byen er mindre sammenhængende end tilsvarende byer. Den består i virkeligheden af en række mindre samfund, som kun i begrænset omfang blandes.

Orlogsflådens folk lever et temmelig isoleret liv på Arsenalet, Glaspusterne på deres ø, og de som beskæftiger sig med flodtrafik og med oceanrejser lever også temmelig adskilte. Det som forener byen er dens besættelse af handel og håndværk, borgernes stolthed over deres by, samt fælles begivenheder som de store årlige festivaler, markeder og væddeløb.

Politik

Byen regeres af et råd bestående af rigmænd og lederne for byens store laug. Rådet består af 17 rådsherrer, samt et forbundsmedlem fra Ordulin, som ikke deltager i beslutninger vedrørende Rel Astras indre forhold, og det samme gælder chefen for flåden. Der er mange fraktioner og stridende interesser, men det er næsten alle dygtige og erfarne folk som sidder her. Det ledes af en Rådsmester, som vælges af Rådet. Næstformanden er Censoren, som er ansvarlig for domstolene. Den nuværende rådsherre er Dostir Maldring, mens den tidligere rådsherre Aldon Dornor “Høgen” er censor.

Reglerne for adgang til Rådet er komplicerede. Der er 17 medlemmer.

  • Seks af medlemmerne skal komme fra de patricierslægter, der er optegnet i Den Gyldne Bog, samt personligt have værdier i byen til en værdi af mindst 20.000 sølvdaler.
  • Fire af medlemmerne er folketribuner, der vælges af Rel Astras folkeforsamlinger.
  • Syv medlemmer er formænd for de mægtigste af byens lav og gilder: Nordstjernen og Sydkorset, Den Lærde Skole, Glaspusterlauget, Troldmandslauget, Vinkøbmændenes Gilde

To medlemmer er ”fødte” medlemmer i kraft af deres embede. De tjener primært Rådet som eksperter. Det gælder admiralen og kansleren for de lærde skoler.

Rådsmedlemmer

Dostir Maldring (Rådsherre) er respekteret for sin kompetence, men omstridt på grund af sin hårdhændede og lidt arrogante stil og radikale udenrigspolitik i Calantara. Han er medlem af Sydkorsets Gilde og tjente sin ungdom store summer på dristige handelstogter til Syden. Visse hævder, at der også var pirat- og smuglertogter, og at han lod andre bløde for selv at kunne tjene penge. Det er selvfølgelig vrøvl – de kan ikke bevise noget! Han er en dygtig forhandler og en af byens dygtigste hærførere. Han er gift med den smukke Ardela, men endnu barnløs. Han har tre nevøer, hvoraf kun den mellemste, Anthir, befinder sig i Rel Astra. Den ældste, Donthir, skøtter slægtens borg i Maldring i Ahlissa, mens den yngste, Harathir, er ukendt for alle og vistnok eventyrer.

Dostir har tre nevøer, hvoraf kun den mellemste, Anthir, dvæler i Astra. Den ældste, Donthir dvæler i Maldring, mens den yngste, Harathir, er ukendt for alle og vistnok eventyrer.

Andu Drax. Maldrings tidligere rival, som han nu har indgået en alliance med. Han er folketribun og broder til spionchefen Embor Drax. Da Dornor gik af som rådsherre, tabte Andu Drax kampen til Maldring, som han derfor har et horn i siden på. Skønt det er en patricierslægt, har huset Drax altid haft populistiske tilbøjeligheder, og for at komme i rådet lod Andu sig vælge til folketribun. Siden har han ofte været Maldrings hovedmodstander i Rådet, men i bund og grund er det rent magtspil. Politisk set er de begge tilhængere af en stærk agressiv udenrigspolitik. Hvis Maldring dør, er det givetvis Drax, der bliver ny rådshere.

Aldon Dornor ”Høgen” (Censor). Rel Astras rigeste mand. Tidligere rådsherre, der nu er Censor og leder Tribunalet. Meget respekteret, selv om visse af byens unge løver regner ham som ”en gammel hønisse”. Den hvidhårede gamle herre står for en langt mere forsigtig linje end du og frygter, Rel Astra skal rode sig ud i uoverskuelige projekter. Når Maldring anmoder ham om at drage på diplomatiske missioner (og han kan frit afslå), er der en god og en dårlig bevæggrund. Den gode er, at han ubetinget er Rel Astras mest erfarne og stateligt udseende politker. Når han sendes afsted, ligger der virkelig vægt bagved. Den dårlige grund er, at Maldring slipper for hans evindelige brokkerier, når han er på diplomatisk mission. Dornor er naturligvis godt klar over dette, men de diplomatiske missioner tiltaler hans forfængelighed.

Shyrilla Darnstar. En aldrende og velpostret, men ikke utiltrækkende patricierfrue, som bruger spektakulært meget sminke og lever i overdådig luksus. Lever af familiens ejendomme og interesser i forskellige forretningsforetagender, men supplerer sine indtægter ved at sælge informationer til højestbydende. Rogue 3.

Tykson Hall. Folketribun. En populistisk kroejer med xenofobe tilbøjeligheder. En buldrebasse og slagsbroder med en stor tilhængerskare blandt byens uuddan-nede. Ejer kroen Den Glade Gryde på Arkadeøen. hvor han holder hof.

Aron Lanthar ”Flodkongen”. Leder for Vinkøbmændenes Gilde. Går ind for at sikre Sheldomar-floden og ikke mindst imødegå Ral Partha, men stærk modstander af aktioner langs kysten og i det indre Calantara. Har to døtre. Rogue 5, hvoraf den ene, Clara, er mestertyv (se nedenfor).

Angus Macamber. Kansler for Rel Astras lærde skole og dermed også medlem af Rådet. En rigtig lærd nørd, der ved alt om Shanaras historie. Omgås de andre lærde og Nystul, men Embor Drax frekventerer ham også, når han skal bruge hans viden. En stilfærdig og behagelig mand, der ikke er uden indsigt i psykologi.

Ammonias Sakkas. Folketribun der repræsenterer den mest snævertsynede politik. Taler til Rel Astras lavere klasser og følelser og stor tilhænger af brød og skuespil. Har ejendomme for 88.700 gp i Rel Astra, og væddeløbsheste for 7.500 gp. Er den senest tilkomne patricier, og de gamle familier regner ham som en opkomling. Rogue 6.

Garian Thering. Athans lillebror, som er medlem af Rådet, men urokkeligt loyal over for Athan og dennes beslutninger. Er den af brødrene, der føler sig tættest knyttet til Rel Astra og bedst forstår dens politiske spil. Virker ikke så ophøjet som Athan, men er til gengæld mere snedig og forudseende. Er en uundværlig rådgiver for sin bror, som til gengæld er den der har det sidste ord.

Tentias Tymora. Er ikke en oplagt kandidat som diplomat, men er den fremmeste af slagsen. Han fremstår som en stammende krøbling, som børnene ler af i gaderne. De der kender ham ved, at han i virkeligheden er en gudsfrygtig og dygti købmand, hvis skarpe hjerne opvejer, hvad han ikke har ifysik. Han støtter generelt det, men står gerne foren mere forsigtig linie. Han er en ekstremt dygtig forhandler, der får alle til at føle, de har vundet, når de forladerforhandlingsbordet. Tentias Tymora. En stammende krøbling, som børnene ler af i gaderne, men som blandt de der ved bedre er kendt som en gud-frygtig mand og en dygtig købmand. I Rådet har han sympati for Maldring, men står generelt for en mere forsigtig linje.
Tentias er yderst velhavende og har gennem årene opkøbt ejendom efter ejendom i Rel Astra og Pera. Blev uhelbredeligt forkrøblet ved en ulykke som barn og stammer, men opvejer mentalt, hvad han ikke har i fysik. Bruges af Maldring i diplomatiske ærinder. Wizard 6.

Marcus Bel Agram. En stolt, men noget hård og egenrådig gammel mand. Han er meget ærekær og pinligt bevidst om, at hans familie ikke er, hvad den har været. Skønt Dornor har væsentligt flere skibe, er Marcus leder for Nordstjernen af to grunde: Dels fordi Dornor er en fintfølende mand, dels fordi Nordstjernen dermed kan have to medlemmer i Rådet (Dornor er selvskreven takket være sin rigdom). Fighter 4.

Tarek Bel Margan. Patriciersøn, der tjener byen som diplomat. Familien tammer oprindelig fra Val-dalen, og han er især fortrolig med det sydøstlige Calantara. Han er en temmelig anonym og veg mand, men leverer sine budskaber loyalt og har en evne til at afvæbne sine forhandlingspartnere.

Nystul. Så vidt vides den mægtigste troldmand i Rel Astra. Medlem af De Blå Troldmænd og leder for byens Troldmandslaug. En atletisk og ungdommeligt udseende mand sandfarvet hår, solbrændt ansigt og klare blå øjne. Også en intelligent og behagelig mand, hvis eneste svaghed, at han er lovlig legesyg og udviser en vis godtroenhed i forhold til andre mennesker. Han far hed også Nystul og var ligeledes leder for Troldmandslauget, men blev dræbt af Karnoolck. Mager 18.

Andre vigtige personer

Frej Aslakssøn. Barsk nordisk lejesoldatkaptajn (F6), der tidligere har tjent Orth. Kan samle 240 nordboer og mænd fra landsbyerne i det indre Calantara. En samling unge mænd uden fremtid, der derfor er temmelig desperate og med på næsten alt. Er i byen 60% af tiden og holder til på kroen Den Syngende Klinge.

Azar. Sønderlandsk lejesoldatkaptajn (F7). Kan samle 280 mand, primært tungt infanteri i kûrbul med krumsabler. Er i byen 45% af tiden, ellers engageret i Calantara og Ahlissa. En meget mørklødet og hær-debred skægget mand, der minder om Othello – sej, selvhævdende og ære-kær. Holder til på kroen Det Sorte Ban-ner, som ligger ved et torv, hvor hans prægtige hus også ligger.

Lukas Bel Agram. Marcus’ søn er en slank og mørklødet ung patricier. Han er temmelig elegant og charmerende, men er bundfordærvet og der er noget skræmmende over ham. Er blind på venstre øje efter en ulykke i barndommen.Han er hemmeligt medlem af snigmordskulten Velarshoon. Rogue 13 (Phantom).

Xander Bel Margan. Husets leder er en handlekraftig og udfarende mand, der har opnået at blive leder for Sydkorset. Familien er ikke særlig velhavende, men formår at manøvrere mellem Maldring, Drax, Melkor og de øvrige store købmænd. Husets leder er en handlekraftig og udfarende mand, der har opnået at blive leder for Sydkorset. Familien er ikke særlig velhavende, men formår at manøvrere mellem Maldring, Drax, Melkor og de øvrige store købmænd. Fighter 6. Kæmpede i St. Valkur-slaget og blev hårdt såret, men overlevede. Er dog svagelig, så det er sønnen der efterhånden styrer forretningen og også supplerer sin far i Rådet.

Adrian Dornor ”Duen”. Sønnen. Langtfra tabt bag en vogn, men flere tvivler på, at han kan leve op til sin fars glorværdige karriere eller overkomme det store firma. Fighter 3.

Arabella Dornor. Den rigeste kvindelige arving i byen og naturligvis ombejlet af lykkejægere. Kaldes derfor også ”Fedegåsen” eller ”Guldanden”. Hun er forlovet med sønnen til greven af Valmora. Rogue 2.

Drawmidj. En af det sydøstligste Faerûns største illusionister. En fedladen turbanklædt sønderlænding med en lang rund næse og et rundt glinsende glatbarberet ansigt med små plirrende brune øjne og et evindeligt grin.

Embor Drax. Bror til rådsmand Andu Drax og leder for Rel Astras efterretningstjeneste.

Esmeralda. Gamle Onoks datter er en ung begavet kvinde, der under sit sarte ydre er en sand leder. Hun er snarrådig og forudseende og dygtig til at organisere. Hun er også nærtagende og glemmer aldrig en uret. Hun er tro discipel af Wee Jas og nær ven med Madam Zozostra, der er som en mor for hende. CN. Rogue 8 (Thief).

Fluellen. En lidt fordrukken Flan-lejesoldatkaptajn (Ra6), som til på kroen Pilemesteren i Gråbyen. Når han er ædru, er han ellers pålidelig. Kan samle 240 mand, primært Flan-folk fra det østlige Ahlissa, der kan optræde som spejdere, bueskytter og jægere. Er i byen 45% af tiden, ellers engageret i Ahlissa. True neutral.

Gamle Onok. Den ukronede konge for Gråfolket i Gråbyen og en af bagmændene i byens underverden. Tilbeder Istus og Wee Jas. Bitter rival med Stodderkongen.

Gamle Sibylle. En gammel spåkone fra gråfolket. Har anelser om fremtiden og kan stå ved at lægge tarotkort.

Nalbon Gellor. En gammel træt skjald. Levede lykkeligt med sin kone og sine børn, indtil Todenlok slog dem ihjel. Nu lever han for hævnen.Han er en lidt aristokratisk og forfinet mand, der plejede at hylde skønheden. Bard 12 (Lore)

Oswyn Gryntegod. Lejesoldatkaptajn og kroejer fra Ahlissa (F6). Kan samle 240 mand, primært fra det østlige Ahlissa. Er i byen 85% af tiden. Holder til på sin kro Oswyns Kro i Gråbyen, som hans kone passer, når han ikke er hjemme.

Gristor Hall. En svær jovial mand med et rundt hoved og et stort hvalrosskæg. Han er bror til folketribunen Gristor Hall, der uforvarende forsyner ham med mange værdifulde oplysninger.
Gristor virker ikke atletisk, men han er fingernem og dyrker tyvefaget som en kunst. Der er ikke den lås, han ikke kan dirke op, eller den pung han ikke kan løfte, og han nærer stor interesse i at erhverve og udvikle de rette red-skaber til formålet. Han er leder for Tyvenes Laug. Rogue 8 (Assassin)

Angus Hobart. Lejesoldatkaptajn fra Ahlissa. Kriger (F6). Kan samle 240 mand, primært tungt infanteri med krumsabler, sværd og spyd. Er i byen 65% af tiden, ellers engageret i Calantara og Ahlissa. Holder til på kroen Den Gyldne Mare.

Clara Lanthar. En ung, smuk og atletisk kvinde med brune øjne og mørkt hår. Tilsyneladende er hun blot en pige fra overklassen, men i virkeligheden er hun en dygtig tyveakrobat, der har stået for en række spektakulære kup. Hun har ikke brug for ejendele, så det meste af det hun hugger, handler om udfordringen og har sentimental værdi. Rogue 8 (Acrobat).

Osper Linthalam. En magtfuld købmand og troldmand, der er respekteret for sin visdom og analytisk evne. Også en beleven og vittig mand, der elsker god vin og fe-stivitas. Hersker over Ordulin og er dens repræsentant i Rådet. Osper siges at have ikke mindre end tre golemmer og mange skatte i sit hus i Ordulin, og en elverprinsesse siges at være fanget i hans kælder (as if!). Ejer en Staff of Power som han en gang brugte til at blæse et piratskib i stumper og stykker. Er ved at blive skaldet, og hans skæg og øjenbryn er næsten helt hvide. Han bærer adskillige magiske ringe. Mager 14.

Logan. Lejesoldatkaptajn fra Ereworn. Kriger fra Dyvers (F7). Kan samle 280 mand med sværd og spyd. Kan ydermere hente omkring 60 bueskytter hjemmefra. Kan godt bruges til begrænsede formål, men mange i Rel Astra mistænker, at Logan spionerer for en fremed magt. Er i byen 55% af tiden. Holder til på kroen Den Tapre Tønde.

Markulesi den Grå. Forsikringsagent og troldmand, der bor i Aramon.

Aran Melkor. En af Rel Astras rigeste mænd og største ejendomsbesidder, men generelt uinteresseret i politik. Nyder hellere det søde liv. Lever mest som pengeudlåner til ”sikre” kunder. Er især glad for mad og er ofte dommer ved Den Gyldne Ske i Ordulin. Rogue 5.

Arlena Merlon. Gammelt oeridisk hus, der oprindelig stammer fra vinbyen Merlon ved Sheldomar. Gaius Merlon var rådsherre i byen, men blev myrdet af Karnoolck. Huset ledes nu af hans enke Arlana. De har tætte forbindelser til mange Oeridere nordpå. De har en borg i Merlon øst for Ordulin.

Armandus Shershyl. En ædel sydlig Oerider med kobberfarvet hår, ørnenæse og et skarpt, men venligt blik. En kæk ogdristig gammel søulk, der kender Sheldomar-floden som sin egen bukselomme. Admiralen vælges for en fireårig periode, men sidder traditionelt længe. En vigtig og magtfuld post.

Stodderkongen. En gammel ubehagelig karl, der har øjne og ører alle vegne og er en af bagmændene i byens underverden. Tilbeder Ralishaz og er bitter rival med Gråfolket. Derudover er han også en varrotte, og det samme er hans nærmeste håndlangere. Han vil altid være i følgeskab med sin garde af 3d6 varrotter. Holder til omkring Skyggestræde i Havnekvarteret.

Artemis Sølvspore. En smuk halveverskjald, der også er meget selvglad. Han ved meget, men skjuler også hvis han ikke ved noget. Han er uvederhæftig, og i sidste ende egotistisk og tom. Bard (College of Glamour). TN.

Aran Talgarth. Rel Astras mest populære søhelt. En ung bebumset fyr, der oprindelig er forældreløs, og begyndte som skibsdreng, men som Shershyl har taget under sine vinger. Frygtløs og har ydet fremragende præstationer i diverse søslag, heriblandt St. Valkurslaget, og er hurtigt steget i graderne.

Athan Thering. Overhoved for Huset Thering og en slags uofficiel talsmand for Ahlissas interesser i Rel Astra. En streng mand med sølvstænk i sit mørke hår og et kønt, men hærget ansigt, der fortæller om de strabadser, han har gennemgået i sit 40-årige liv. Han mistede sin hustru og en lille søn under pesten. Athan udstråler værdighed og sindsro, og folk finder det ikke svært at tjene og adlyde ham. Er formentlig også en af Rel Astras bedste hærførere.

Ulgok. Grum halvork-lejesoldatkaptajn (F7). Kan samle 240 mand af den mest lyssky slags, heraf en del halvorker. Holder til på kroen De Tre Feer i Gråbyen.

Zaid. Sønderlandsk lejesoldatkaptajn. (F5). Kan samle 200 mand, primært sønderlændinge med krumsabler. Er i byen 65% af tiden, ellers engageret i Calantara og Ahlissa. Holder til på kroen Sydens Måne. Var ham der stak Orth.